Illustrasjons av gjeldende område for planprogram Tangenkaia

Planprogrammet for Tangenkaia på høring

I forrige uke ble planprogrammet for Tangenkaia lagt ut til høring. Samtidig ble det varslet oppstart av områderegulering og forhandlinger om utbyggingsavtale for Tangenkaia.

Transformasjonsområdet på Tangenkaia utgjør ca. 100 da, og det er Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU) og Bane NOR Eiendom som sammen skal utvikle området til en ny bydel. I kommuneplanens arealdel er området hovedsakelig avsatt til transformasjonsområde for byutvikling.

Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for en gradvis utvikling og transformasjon av Tangenkaia, fra et havneområde til en bydel med et mangfold av destinasjoner og nabolag. Forslaget til planprogram beskriver bakgrunnen for planarbeidet, avklarer utredningsbehov og sentrale problemstillinger, samt redegjør for planprosessen og opplegg for medvirkning.

– Vi er veldig glade for å ha kommet et skritt videre med utviklingen av Tangenkaia. Nå blir det interessant å se hvilke innspill som kommer i løpet av høringsperioden, sier Magne Øien, prosjektsjef for Tangenkaia hos DKEU.