Jan Erik Hansen, Nøsted Brygge

Eiendomsutvikler og primus motor for el-ferje

Jan Erik Hansen i Mocom AS har mange baller i luften. Han selger veteranbiler, utvikler eiendomsprosjektet Nøsted Brygge og er blant initiativtakerne for å få på plass el-ferje på Drammenselva.

Nøsted Brygge ligger langs Svelvikveien, og er nesten nabo med Tangenkaia. Den første spuntnålen ble satt i bakken i januar og hele prosjektet skal etter planen være ferdig i juni 2025. Jan Erik Hansen og de andre medeierne begynte detaljreguleringen i 2014, men først i 2021 ble alt i orden for å kunne starte byggingen.

– Selv om det har tatt tid, så har prosjektet i løpet av den tiden blitt veldig mye bedre. Vi har hatt god tid til å kna på løsningene. Det har endt i at vi nå har 90 leiligheter og en båthavn som etter hvert kan ta inntil 100 båter, sier Jan Erik.

Per februar 2023 er 20 leiligheter ledige. Jan Erik forteller at det kommer til å bli et levende område med ca. 12.000 kvadratmeter næringslokaler i tillegg til boligene. Det er planlagt atelier og galleri for kunstnere, restaurant, helserelatert virksomhet og et billoft der man kan vinterlagre veteranbiler. Fra kontoret sitt langs Svelvikveien har han panoramautsikt til endringene området kommer til å gå gjennom de neste årene.

– Strekningen fra jernstøperiet og bort til Glassverket ønsker vi å markedsføre som Drammens fjordby. Lier han jo sin fjordby og da trenger Drammen også en fjordby, sier han.

Han tror Nøsted Brygge og Tangenkaia kan dra nytte av hverandre på flere måter.

– Når vi får en ferjeforbindelse vil det jo være veldig enkelt å komme seg fra Nøsted og bort til Tangenkaia, samtidig som man kommer til å etablere en gang- og sykkelvei hele veien bort til byen. Både Nøsted Brygge og Tangenkaia er med på å ta fjorden tilbake, sier Jan Erik.

Illustrasjon av Nøsted Brygge

Bakgrunn fra annen bransje

Jan Erik har bakgrunn fra kontor- og databransjen og hadde tidligere et selskap som het Computerland.

– Jeg gikk etter hvert bort fra å ha daglig virke i Computerland til å bli styreleder, og da begynte jeg å investere i eiendom. Jeg hadde et par eiendommer på Bragernes, men fant ut at det var lite lønnsomt å sitte på små kontorlokaler uten å gjøre et omfattende arbeid med renovering. Så fant jeg ut at jeg kunne satse her ute sammen med blant annet Hobro bygg, som jeg hadde samarbeidet med på eiendommene på Bragernes. De spurte om jeg ville bli med da eiendommen nærmest vannet ble lagt ut for salg, sier Jan Erik.

Nå har de vært der i mer enn 15 år og kjenner området veldig godt.

Akkurat billoftet som er planlagt på Nøsted Brygge, er noe som kanskje kan spores tilbake til Jan Eriks store interesse for veteranbiler. Han restaurerer og selger nemlig veteranbiler selv, og har et utstillingslokale med mange flotte biler i tilknytning til kontoret.

LES OGSÅ: – Strømsø er veldig modent for utvikling

Vannveien

Drømmen og planene om å få en el-ferje på Drammenselva er Jan Erik blant initiativtakerne til. Han og den andre initativtakeren Trond Åsheim i Union Eiendomsutvikling, har fått med seg ni andre eiendomsutviklere på selskapet Vannveien AS.

– Vi har tegnet en intensjonsavtale med Hyke smart city ferries. De er i ferd med å produsere den første båten sin nå, som skal inn som et prøveprosjekt i Fredrikstad, sier han.

I 2017 var det en utredning i Drammen kommune som handlet om å ta i bruk båter på elva, men da vendte politikerne tommelen ned fordi de mente det foreløpig var for lite passasjergrunnlag. Nå jobber Vannveien AS for å få til en ny utredning som kan gi grunnlag for et prøveprosjekt med en ferje på vannet.

– Vi ønsker også å få med Buskerudbyen på laget. De bruker stort sett budsjettet på buss, og noe på sykkel, men budsjettet på el-ferja vil bare være småtteri i forhold til det de bruker på buss. Vi mener det er realistisk å få til nå. Det er åpenbart at vannveien må utnyttes i Drammen og Lier, sier Jan Erik.

De håper å få opp noen ruter på vannet til det nye sykehuset er etablert.

LES OGSÅ: El-ferje er en av fremtidens transportløsninger