Universitetet, Ypsilon og Drammenselva

Eiendomsdagen 2022

«Grip mulighetene, Drammen» var temaet for Eiendomsdagen 2022 i Drammen.

3. november var vi i DKEU til stede på Eiendomsdagen 2022 på Union Scene. Flere spennende foredragsholdere sto på plakaten, blant annet en av våre samarbeidspartnere: Morten Hotvedt i Eneo eiendom. Morten utfordret Drammen til å satse på de store næringsaktørene. Selv fikk han Oda til Lier og Eneo eiendom eier også 50 prosent av Kobbervik næringspark, hvor vi nylig har fått på plass en slik leietaker.

Overskriften Morten holdt foredrag under, var «Det er plass til flere bedrifter her». Både han og Næringsforeningen i Drammensregionen utfordret på at det må settes av mer areal til næringsutvikling, og vi må tørre å se på mulige næringsarealer med nye øyne.

Konferansier Hans Arne Odde ledet debatten mellom kommunalsjef Anne Marie Vikla og eiendomsutvikler Trond Åsheim i Union Eiendom. Begge ble utfordret på hva de vil gjøre for å få fart på boligbyggingen i Drammen. Kommunalsjefen henviser til politikernes behandling av arealdelen som kommer nå i november. Bakteppet for debatten var Drammens Tidendes gjennomgang av kommunens tall for boligarealreserve.

Riksantikvaren holdt et godt innlegg hvor hun fokuserte på bærekraft som en viktig del av kulturbevaring, og ikke minst riksantikvarens tanker om bevaring gjennom bruk. Grønn byggallianse pekte i sitt foredrag også på de store utfordringene knyttet til bærekraft og endringene som må til for å nå klimamålene. Mindre riving av bygg og mer ombruk av konstruksjoner er fremtiden.

Det er likevel de mørke skyene i finanssektoren som får størst oppmerksomhet, da dette påvirker eiendomsbransjen særlig hardt. Både Kari Due-Andresen og Nejra Macic påpekte svært høy inflasjon, stigende renter og høye byggekostnader. Det store spørsmålet ingen kan svare på er hvor lenge dette vil vare.