Amund Ringdal, Dpend

– Strømsø er veldig modent for utvikling

For å få til en helhet rundt utviklingen på Strømsø, må alle eiendomsutviklerne tørre å samarbeide mer. Det mener Amund Drønen Ringdal i Dpend.

Dpend åpnet sommeren 2022 Strømsø torg 4, et næringsbygg på 8 etasjer. Per august er det 95 prosent fullt, og innen jul så regner de med at det er 300 arbeidsplasser i bygget. WSP, Brakar, Gjensidige, Nordea, Arkitektkontoret Nils Tveit og Kontorhuset er blant de som har flyttet inn. I sistnevnte leier Dpend selv 22 kontorplasser, og har dermed flyttet den administrative delen av firmaet fra Kobbervikdalen til Strømsø torg.

– Vi gikk fra å være fullstendig bilbasert til å ikke ha parkeringsplasser i direkte tilknytning til kontoret. Vi lurte litt på om det ville bli et problem, men det har gått veldig bra. Ettersom det nye kontoret ligger såpass sentralt til, er det veldig tilgjengelig med kollektivtrafikk, sykkel og gange. De som likevel har behov for å bruke bil, har vi funnet parkeringsplass til i nærheten, sier Amund Drønen Ringdal, leder for miljø- og områdeutvikling i Dpend.

Modent for utvikling

Det er mye som skjer på Strømsø i disse dager. Strømsø United jobber med planer for Tordenskioldsgate 2, Torgeir Vraas plass 4-6 og Globusgården. Papirbredden Eiendom, som eies av Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU) og Entra, er i gang med regulering av Kreftingsgate 33. Der vil det bli et nytt næringsbygg. Samtidig planlegger Bane NOR Eiendom en stor utbygging av boliger i Nybyen, og Union Eiendomsutvikling skal utvikle Lothe-tomten.

– Det er helt supert med alt som skjer på Strømsø. Området er veldig modent for utvikling. Samtidig må vi ta vare på det som er unikt med Strømsø, sier Ringdal.

– Hva er det unike med Strømsø?

– Her skal det ikke nødvendigvis være store kjeder som Starbucks, H&M og lignende – det passer kanskje mer på Bragernes. På Strømsø er det nok mer det rustikke og originale som hører hjemme. Unike butikker, spisesteder og barer, blandet med noen mindre kommersielle aktører tror vi er nøkkelen her. Strømsø er Drammens Grünerløkka, uten at man skal kopiere alt fra «løkka» av den grunn, sier han.

Globusgården
Globusgården på Strømsø torg.

Som nevnt er det Strømsø United som står bak utviklingen av området rundt Strømsø torg. Strømsø United består av Dpend, Christensen eiendom og Castrum eiendom. De har også engasjert seg sterkt i at Tollbugata skal bli et fint sted å være, sammen med driverne av Criollo sjokoladebar, Retropiken, Frukt & Grønt og Rekord Bar.

– Tollbugata er jo nå gågate fra torget og bort til gamle Engebret sko. Det har gjort at spisestedene og Rekord har fått flotte uteserveringer og vi har pyntet opp med blomster og fine sykkelparkeringer. Gårdeierne og de næringsdrivende i gata har vært med å bestemme hvordan det skal se ut og hva som skal bestilles, forteller han.

Hva som skal skje med Globusgården er det enormt med engasjement rundt. Skal bygget bli stående slik det er nå? Skal det rives og bygges nytt? Skal det bli en stor park der i stedet?

– Det kan nok ta 3-5 år før vi har en reguleringsplan klar. Det som er litt gøy, er at det har vært krevende å få leid ut lokalene i Globusgården en god stund, men de siste månedene har interessen økt kraftig. Det er tydelig at det er mange som har fått med seg at det skjer mye i området her nå, sier Ringdal.

LES OGSÅ: Hva betyr det å bygge miljøvennlig?

Medvirkning

På Torgeir Vraas plass vil det, i likhet med Strømsø torg 4 og Kreftingsgate 33, bli kontorlokaler. Her er det viktig å få de som jobber i byggene til å ville bruke områdene også etter kontortid. Noe spisesteder og barer, slik som Drammen Street Food, Rekord og andre som kanskje kommer til, kan bidra til.

I de nye kontorbyggene som kommer har man et ønske om å gjøre det «lille ekstra» slik at leietakerne som flytter inn der, har en større mulighet til å tiltrekke seg unge, dyktige arbeidstakere. Med så kort vei til togstasjonen, er det en god mulighet for å øke attraktiviteten til potensielle arbeidstakere og bedrifter som i dag holder til i Oslo-området.

– Vi jobber mye med medvirkning blant den yngre generasjonen, for det er tross alt de som skal bruke området. Vi har derfor et samarbeid med Drammen videregående, som skal bruke litt tid på å fortelle oss hvordan de ønsker at Strømsø skal bli, og på den måten kan vi vite mer om hva fremtidige arbeidstakere ønsker, både med tanke på arbeidsplass og det som er rundt arbeidsplassen, sier Ringdal, og legger til:

– En av tingene vi absolutt vet at er et krav for arbeidsplasser fremover, er at bygget er Breeam Excellent eller Breeam Outstanding. Da vi skulle leie ut lokalene i Strømsø torg 4, var miljøvennlige bygg noe absolutt alle potensielle leietakere var opptatt av.

Samarbeid

Strømsø United er et nødvendig samarbeid for å få en helhetlig utvikling av området man kan kalle i hjertet av Strømsø. Samtidig er det, hvis man ser lenger enn kun Strømsø torg, mange aktører som skal utvikle ulike deler av området. De som skal jobbe og bo i disse prosjektene etter hvert, ønsker man også at skal bli aktive brukere av tilbudene på Strømsø torg.

– Hvordan skal man få til en helhetlig utvikling som favner bredere enn bare Strømsø torg, når det er så mange ulike aktører involvert?

– Da er vi nødt til å samarbeide bredere. Alle aktørene må tørre å dele mer av sine planer.  og vi må klare å samarbeide selv om vi på mange måter også vil konkurrere om en del av de samme leietakerne. Kanskje vi kan tenke ut en felles plan for området når det gjelder gående og syklende? Hvis man skal ha en bildelingspool, så kan man tenke at man skal én stor pool, fremfor en liten som hører til hvert prosjekt. Det finnes mange muligheter til å samarbeide, sier han.

LES OGSÅ: K33 – et innovasjonsdrivende prosjekt