Helleristningen og Konnerud skolekorps sitt loppemarked på Skur 7

Stor suksess med loppefest på Skur 7

Siste helgen i april var tusenvis av mennesker innom da Helleristningen og Konnerud skolekorps arrangerte loppefest i Skur 7.

Dette var det første loppemarkedet som ble arrangert i Skur 7, og arrangørene var strålende fornøyd med lokasjonen.

– Det ble et veldig oversiktlig marked med hensyn til sikkerhet og rømningsveier, og vi fikk plass til 98 prosent av loppene på bord og i hyller. Det var helt ok grunnbelysning, men vi fikk også satt inn noe ekstra lys så vi fikk frem varene enda bedre. Det store, flate gulvet gjorde at det var raskt å fylle opp med lastebil og rydde igjen når det var over, sier Tormod Krogrud, loppegeneral for Helleristningen skolekorps.

LES OGSÅ: Alt klart for loppefest på Skur 7

Mange i kø

Et kvarter før loppemarkedet åpnet på fredag så var det allerede 500 stk. i kø. De ble sluppet inn gruppevis for å ikke risikere noen ulykker blant de som ville storme inn for å sikre seg noen skatter. Det var køer på lørdag og søndag også, og utover dagen på søndag måtte de slippe inn folk i puljer for å ikke overstige 500 stk., som er maksantallet som kan være inne i Skur 7 samtidig.

– Vi hadde et så stort påtrykk av biler at det var en liten periode vi måtte stenge innkjøringen for kunder, mens øvrig trafikk på Tangenkaia ble overholdt. Det ble litt langt fra parkering for noen. Men avstanden var overkommelig for de fleste. Det var også mange syklende, og de fikk parkere rett ved inngangen, forteller han.

85 prosent solgt

I løpet av helgen fikk mange lopper nye eiere. Gamle kjente møttes og mange smil kom frem.

– Omtrent 85 prosent av loppene ble solgt i løpet av helgen, forteller loppegeneralen, og legger til:

– Vi syns det er så godt å komme i gang igjen etter lang tid uten store sosiale tilstelninger og er glad for å ha fått leie Skur 7 sammen med Konnerud Skolekorps, som er vår gode nabo. Vi fikk masse ros for å stille i stand et så stort loppemarked.

Fornøyd prosjektsjef

Magne Øien, prosjektsjef for Tangenkaia hos Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU) er veldig fornøyd med at loppefesten ble en suksess.

– Det er veldig fint at lokale lag, frivillige organisasjoner og andre ønsker å bruke disponible arealer på Tangenkaia  når det blir muligheter for det. En viktig del av prosessen med utvikling av Tangenkaia, er områdemodning, som er å åpne området og å få folk til å ta det i bruk allerede nå, og denne loppefesten var virkelig med å bidra til å trekke folk hit, sier Øien.

LES OGSÅ: Rekoringen starter med utleveringer på Tangenkaia