Rehabilitering av fasaden på Tollboden

Fasaden til Tollboden rehabiliteres

Nå får fasaden til Tollboden et etterlengtet løft.

Tollboden på Tangenkaia fra 1878 er et flott, fredet bygg. Som så mange andre gamle bygninger, har også Tollboden behov for rehabilitering. I fjor ble det gjort reparasjoner på taket, og i år er det fasaden som står for tur.

Arbeidet består i å hugge løs de delene av fasadepussen som er farlig for nedfall og utbedre fasaden, før Tollboden males opp i så like farger som dagens Tollbod som mulig. Vinduene vil også pusses og males i samme periode.

Arbeidene startet i uke 13, og forventes å være ferdige i andre halvdel av juni. Det er malermester Jens Petter Lunde AS som utfører arbeidene. Murerarbeidene forventes å ferdigstilles før 17. mai, og etter det gjenstår malearbeider.

Flere leietakere

I tillegg til rehabiliteringen som foregår utvendig på Tollboden, har det de siste årene også blitt pusset opp innvendig i bygningen.

Nå huser Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU) Ravn Studio, Aktiv rekruttering og Headvisor i kontorene. I tillegg til kontorer er det flere møterom og et felleskjøkken.

Historisk

Hovedbygget og ekspedisjonsbygningen fra 1878, med senere tilbygget pakkhus fra 1957, ved Drammen tidligere tollsted, er påkostede formålsbygg og representative for sin funksjon. De fremstår som vesentlige innslag i Drammens bybilde. De er spesielt verdifulle sett i sin historiske og miljømessige sammenheng.

Eiendommen var opprinnelig en øy i Drammenselva, Tollbodøen, der det ble bygget en større tollbodbygning i 1752, tegnet av Brede Rantzau. Denne bygningen brant i 1870, og ble erstattet av den nåværende hovedbygningen og en veiebod, som sto ferdige i 1878.

LES OGSÅ: Kulturminner på Tangenkaia