Rune Marthinsen, Strømsgodset

– Drammen har fått et magisk løft, men vi må strekke oss videre

Rune Marthinsen har alltid vært stolt drammenser, selv da fabrikkrøyken lå tett over byen. Nå vil han at idretten skal involveres i den videre byutviklingen.

Rune Marthinsen er for mange kjent som selveste Mr. Godset. Faren hans satt i SIF-styret da Strømsgodset gikk fra å være en bydelsklubb til å bli Norges beste lag på 70-tallet, så Strømsgodset har vært en del av ham hele livet. Han ble tilknyttet fotballen i 1986, da klubbhuset brant ned og laget rykket ned til 3. divisjon, og tror han ble fast ansatt i Strømsgodset i 1993 – i en slags overgang fra frivillighet til ansettelse.

– Jeg gikk inn i styrer og stell, og hadde mange forskjellige verv og oppgaver både i foreningen og fotballen. Etter hvert begynte jeg å lage et markedskonsept for å få penger inn i klubben, i tett samarbeid med Jan Høsøien, og det ble med tiden til en stilling som jeg på mange måter fortsatt har, sier Rune.

Per nå deler han ansvaret som daglig leder for Strømsgodset sammen med mediesjef Magne J. Nilsen, samtidig som han er markedssjef.

Trygg og inkluderende by

Selv da fabrikkrøyken lå tungt over byen, elva var skitten og trafikken sto i kø gjennom sentrum, var Rune stolt drammenser. Han mener Drammen er en trygg og inkluderende by, og ikke minst vakker med åsene som rammer inn byen.

– Drammen har jo fått et magisk løft i min levetid, en helt utrolig utvikling på mange måter. Nå tror jeg det er viktig at vi ikke river alt som er gammelt, men tar vare på byens historiske bygg og plasser samtidig som utviklingen fortsetter, sier han.

– Hva mener du kan være Drammen sin X-faktor for å bli mer attraktiv for tilflyttere og næring?

– X-faktoren er jo beliggenheten. I Drammen har du kort avstand til hovedstaden, Gardermoen, marka og puben. Drammen er i senter uten å bli for stort og masete. Det er en spennende utvikling på Lierstranda, men Lier bør straks bli en del av Drammen, sier han, og legger til:

– Ved å satse på idrett og anlegg vil byen kunne fostre mange nye Martin Ødegaard-typer i mange forskjellige grener. Gode idrettsprestasjoner gir en fellesskapsfølelse og stolthet som ingenting annet. Drammen bør også lett kunne heve den kulturelle satsningen med mer live-musikk og flere scener. Rett og slett et løft for frivilligheten.

LES OGSÅ: Mener vi må dyrke drammensernes stolthet

Trenger møteplasser

Det er ingen tvil om at det er viktigst for han at idretten får bedre kår fremover. I Strømsgodset ser de på planene for bydelen sin, Gulskogen, med vantro.

– Det planlegges for en massiv utbygging uten å legge til rette for at barna som skal vokse opp her faktisk får et areal å bedrive idrett og fritidsaktiviteter på. Det er helt absurd. Byutviklingen må ta inn over seg at barn, unge, voksne og eldre trenger møteplasser og aktivitetsflater. Idrettslagene i regionen har kunnskapen, entusiasmen og frivilligheten, men mangler anlegg. Vi må spille på lag, og her er Drammen idrettsråd nøkkelen. De må lyttes til og involveres i langt større grad, mener han.

Strømsgodset er en bauta i Drammen som samler og engasjerer tusenvis av supportere. Likevel var de aldri involvert i omdømmeprosjektet.

– Jeg tror alle drammensere er stolte over Ypsilon og elva, Union og alt positivt som har blitt til. Men vi bør ikke bli for selvtilfredse. Strømsgodset var aldri involvert i omdømmeprosjektet, noe som er ganske spesielt – ingenting gjør mer for en by sitt omdømme enn byens fotballklubb. En by må alltid være i utvikling, sette seg nye mål og strekke seg videre, sier Rune.

LES OGSÅ: Suksessfaktoren for Drammen kan gjenskapes

Solid samfunnsaktør

– Selv om Strømsgodset ikke var involvert i det «originale» omdømmeprosjektet, hvordan kan dere bidra til å øke attraktiviteten fra 2022 og fremover?

– Ingenting engasjerer mer enn fotball. Strømsgodset ønsker å fremstå som en toppklubb på banen og en solid samfunnsaktør utenfor. Vi tar et stort ansvar for mange grupper og ønsker at Drammen skal bli et bedre sted å bo. Strømsgodset er mye mer enn elleve spillere som kjemper om poeng på Gamle Gress annenhver søndag, men det er og blir det aller viktigste vi gjør. Når Strømsgodset vinner, vinner Drammen, sier Rune.

Etter to år med korona og et særdeles turbulent 2021, ser Strømsgodset fremover. Når en ny sesong nå sparkes i gang, er målet klart.

– Vi bør sikte mot en 40 poeng og en trygg plass midt på tabellen. Det vil i så fall være en meget, meget sterk prestasjon. Alle klubber satser, og det finnes ingen enkle kamper, sier Mr. Godset.

LES OGSÅ: Håper helseparken blir en del av Drammens X-faktor