Mounia Fadouach, prosjektsjef i DKEU

Brenner for å skape gode opplevelser gjennom byutvikling

DKEU sin verdi om byutvikling med kvalitet ligger prosjektsjef Mounia Fadouach sitt hjerte nært. Hun vil at folk skal få gode opplevelser så fort de går ut døra hjemme.

I denne miniserien vil du bli bedre kjent med de som jobber i Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU).

Mounia Fadouach har med seg en veldig variert bakgrunn i jobben som prosjektsjef i Drammen kommune eiendomsutvikling (DKEU). Hun er fransk-marokkansk og har bodd både i Casablanca, Marseilles og Paris. I Paris startet karrieren som eiendomsutvikler, før kjærligheten førte henne til Oslo for åtte år siden. Nå bor hun i Oslo sammen med datteren på sju år.

– Det å ha to-tre kulturreferanser skaper en ekstra dimensjon som beriker min hverdag både på jobb og privat, sier Mounia.

Fra Paris har hun med seg en mastergrad i eiendomsutvikling og asset management arkitekt diploma, og det siste året har hun startet med en master executive i makt og mening på BI i Oslo.

– Hva er den største forskjellen mellom å jobbe med eiendomsutvikling i Paris og Drammen?

– I Paris er det over to millioner mennesker, mens det i Drammen by er 67.000. Det forklarer både forskjellen på hvor mye et bygg påvirker eller er påvirket av det som er rundt, og forskjellen på hvordan du får til å skape liv i og rundt selve prosjektet. Dette uten å snakke om forskjell i været og sesonger. Drammen er en liten by med store ambisjoner, sier Mounia.

LES OGSÅ: – Spennende å bidra med å skape verdi i byen jeg bor i

Liker å ha overordnet blikk

Mounia har vært prosjektsjef i DKEU siden starten av 2017, som den første administrerende direktør Bjørn Holm ansatte. Til daglig har hun ansvar for DKEU sin del av Konnerudparken, Kreftings gate 33, Kobbervik næringspark, Hollenderkollen, Skalstadskogen og Rådhuskvartalet i Mjøndalen. I tillegg jobber hun med selskapets utvikling og identitet.

– Jeg synes alle prosjektene er spennende på hver sin måte. Selv om man selvsagt tar med seg erfaringer fra ett prosjekt og inn i et annet, er de alle unike og krever ulik tilnærming, sier hun, og legger til:

– Jeg trives godt med hele prosessen gjennom et prosjekt, og å ha det overordnede blikket på prosjektet. Eiendomsforståelse innebærer mye forskjellig.

Det er mange ulike krav man må forholde seg til når man jobber med ulike eiendomsutviklingsprosjekter. Da er spørsmålet om man «bare» skal oppfylle kravene, eller om man skal prøve å gjøre slik at kravene skaper en ekstra verdi inn i prosjektet.

– DKEU sin visjon om å skape byutvikling med kvalitet ligger hjertet mitt veldig nært. Og det er viktig å ha i tankene at et prosjekt ikke er ferdig selv om byggene er ferdige. Det handler om å skape opplevelser for folk når de går ut døra hjemme, og at opplevelsene gjerne skal vare i mange generasjoner fremover, sier Mounia.

LES OGSÅ: – Spennende å ta en aktiv del i byutviklingen

Gode partnere og kollegaer

Noe annet hun setter pris på med å jobbe i DKEU, er at de alltid jobber med partnere på prosjekter. For eksempel Profier på Konnerudparken eller Entra i Papirbredden Eiendom.

– At vi og partnerne gjerne kommer inn i prosjektene med ulik erfaring og utgangspunkt, gjør alle prosjektene bedre. I tillegg så er det interessant å bli kjent med kulturen hos andre aktører i bransjen, sier hun.

Ikke minst, så trekker hun også frem de gode kollegaene i DKEU som en viktig del av hverdagen.

– Kollegaene er en stor grunn til at jeg trives på jobb. Vi har med oss mye erfaring og drar god nytte av hverandre i arbeidshverdagen. Det er jeg takknemlig for, sier Mounia.

LES OGSÅ: DKEU fyller fem år!