Gøril Bergh, direktør for Drammen Helsepark

Håper helseparken blir en del av Drammens X-faktor

Gøril Bergh har alltid vært fascinert av dynamikken i eiendom og byrom. Etter å ha jobbet med eiendom i 24 år, er hun nå klar for å fylle Drammen Helsepark med spennende leietakere.

– Jeg ble i fyr og flamme da jeg ble oppmerksom på jobben som administrerende direktør for Drammen Helsepark for omtrent ett år siden. Dette er drømmejobben min! Denne reisen med utviklingen av helseparken ville jeg være med på, og jeg er takknemlig for at styret og eierne ga meg tilliten til å gjøre det, sier Gøril Bergh, administrerende direktør i Drammen Helsepark.

47-åringen, som opprinnelig er fra Narvik, men som nå bor på Eiksmarka i Bærum, startet som boligmegler for 24 år siden, men gikk raskt over til næringseiendom. Siden den gang har hun jobbet med hele verdikjeden i næringseiendom.

– Jeg har alltid vært fascinert av dynamikken i eiendom og byrom, uavhengig av formål, og hvordan vi kan bidra til å utvikle og påvirke bruken til det bedre, sier hun.

Utviklingen av Drammen Helsepark vil ta tid, men første byggetrinn skal etter planen være ferdig i 2025.
Illustrasjon: Drammen Helsepark.

Europas mest attraktive helse- og omsorgsklynge

Drammen Helsepark er et stort og komplekst eiendomsutviklingsprosjekt rett ved det nye sykehuset på Brakerøya. Det skal bygges totalt 76.000 kvm. og byggene skal etter hvert bestå av både kontorer til helsesektoren, sykehotell, konferanse- og møtesenter, skoler, butikker, restauranter og andre servicefunksjoner.

– Jobben vi skal gjøre består av en rekke fasetter – både selve byggeprosjektet, men også klynge- og bydelsutviklingen. I tillegg er helsesektoren i enorm vekst og rivende utvikling. For at vi skal lykkes med Drammen Helsepark, er det helt avgjørende at vi klarer å tilrettelegge for økosystemet for helsesektoren som Drammen Helsepark skal bli. I tillegg er det viktig at vi lykkes med bydelsutviklingen slik at vi skaper et bygulv som blir til nytte for alle fremtidige brukere av den nye bydelen, inkludert ansatte, pasienter, skoleelever, pårørende og andre. Dette synes jeg det er utrolig spennende å jobbe med, sier Bergh.

Samtidig er hun klar på at utviklingen av helseparken vil ta tid. Prosjektet består av flere byggetrinn, og planen er at første byggetrinn skal være ferdig nesten samtidig som åpningen av det nye sykehuset i 2025. Utviklingen av hele Drammen Helsepark estimerer de at vil ta omtrent ti år.

– Hvilke bedrifter ønsker dere å få inn i helseparken?

– Helsesektoren er bred, og vi ønsker å leie ut til selskaper som bidrar til et bredt helsetilbud og gode pasientreiser og til selskaper og organisasjoner som jobber med innovasjon og utvikling. Vår visjon er å skape Europas mest attraktive helse- og omsorgsklynge innen utdanning, forskning, behandling og næringsutvikling. Vi ønsker at helseparken skal bli en samhandlingsarena for helsesektoren, som igjen bidrar til økt næringsutvikling og nye arbeidsplasser for Drammen og Lier, sier Bergh.

LES OGSÅ: Bygger nytt lager for Oda

Må skape attraktive arbeidsplasser

Vi har tidligere skrevet om Knut Vareide i Telemarksforskning, som mener Drammen må finne X-faktoren sin for å øke befolknings- og næringsattraktiviteten til byen. De siste årene har attraktiviteten gått i negativ retning.

– Vi håper at Drammen Helsepark vil bidra til flere nye og attraktive arbeidsplasser, slik at både Drammen og Lier tiltrekker seg nye innbyggere og begrenser pendlerstrømmen mot Oslo, sier Bergh.

Bergh mener Drammen og Lier har en unik geografisk beliggenhet, fordi det er kort vei med tog mot både Oslo, Kongsberg og vestfoldbyene. Ved å legge til rette for nye virksomheter og tilbud, vil det øke attraktiviteten for å etablere nye bedrifter og øke tilflyttingen.

– Her må kulturliv, næringsliv, kommune og innbyggere spille på lag. Det har man klart tidligere. I tillegg må jeg si at drammenserne er utrolig hyggelige og at det er litt mer «nedpå» her enn i Oslo. Samtidig opplever jeg både gründerånd og stort initiativ til å skape og foredle, sier hun.

– Er det noe du synes mangler i debatten rundt hva som kan gjøre Drammen til en mer attraktiv by?

– Det er mange attraktive arbeidstakere som pendler ut av Drammen hver eneste dag. Da gjelder det å lage flere spennende arbeidsplasser med utviklingsmuligheter. Det vil gi færre pendlertimer på tog, mer livskraftige bedrifter lokalt og kanskje mer livskvalitet for dem som pendler i dag. Når det er sagt, så skulle jeg ønske meg en enda tydeligere og mer ambisiøs visjon som inspirerer til vekst og nyskapning, avslutter Bergh.

LES OGSÅ: Jobber for å tiltrekke flere bedrifter til Drammen