Tom Søgård, daglig leder i Byen Vår Drammen

Mener vi må dyrke drammensernes stolthet

Tom Søgård i Byen Vår Drammen mener Drammens X-faktor er noe som vi allerede har flust av i Drammen: Drammensere som trives og er stolte av byen. Nå må vi bli flinkere til å snakke byen opp, mener han.

Tom Søgård har siden 2013 vært daglig leder i Byen Vår Drammen. Han har dermed fulgt byutviklingen og bylivet på nært hold. Vi møter han i torgboden Byen Vår Drammen har signert leiekontrakt på de neste fem årene. Her skal Tom og de andre ansatte bytte på å sitte for å svare på store og små spørsmål, og inspirere både drammensere og turister med opplevelser i vår region.

– Sentrum har vært dødt en liten stund under pandemien, men nå ser vi at det er mye mennesker i byen hver eneste dag igjen. Hvis man tenker at sentrum strekker seg fra byparken og bort til CC på begge sider av elva, har man jo alt man trenger i sentrum. Det er ingen grunn til å velge å dra andre steder enn hit for å handle, sier Søgård.

En by i endring

I alle år har Drammen i hovedsak vært en småby med ett bysentrum. Etter kommunesammenslåingen har byen blitt til større, med sentrum både i Mjøndalen, Svelvik og Bragernes/Strømsø.

– Tanken på hva Drammen egentlig er, er i endring. Det er mange områder som utvikler seg og blir bedre. Bare tenk på hva Union var for noen år tilbake og hvor mye det yrer av liv der nå, sier Søgård.

Det kommer til å skje mye spennende på den gamle og nye sykehustomta, og ikke minst på Tangenkaia, i årene fremover. Derfor kan man i fremtiden tenke seg at sentrums-aksen strekker seg enda lenger enn den gjør i dag.

Selv var Søgård aktivt med på å få Gateway Studios til å bestemme seg for å etablere seg i Drammen. Gateway Studios er i en nettverksbransje som kan bringe med seg andre aktører til Drammen også, og nå er han i kontakt med flere i denne bransjen som har fått Drammen og Tangenkaia på kartet over mulige steder å etablere seg.

– Det får ringvirkninger når store aktører som Gateway Studios ser fordelene med å lokalisere seg utenfor Oslo, sier Søgård.

LES OGSÅ: – Drammen er en kompakt og fin by

Bysjarm, sjel og bystolthet

Vi har tidligere skrevet om Knut Vareide i Telemarksforskning, som mener Drammen må finne X-faktoren sin for å igjen øke befolknings- og næringsattraktiviteten til byen. En del av grunnen til at attraktiviteten til Drammen har gått i negativ retning, er at mange heller velger å flytte til den andre siden av Oslo. Lillestrøm har hatt stor fart i boligbyggingen og tiltrukket seg mange mennesker. Vareide mener Drammens negative attraktivitet har en direkte sammenheng med at det bygges for få boliger.

– Er det egentlig noe mål i seg selv å vokse i stor fart? Utviklingen av byen er godt i gang, både med jernbaneutbygging, ny bybru og nye områder for bolig og næring. På sikt så vil nok det også tiltrekke seg både mennesker og bedrifter, sier Søgård, og legger til:

– I Drammen er det mye innhold i gangavstand. Det er kompakt og nært, med fantastisk natur som er lett tilgjengelig på begge sider av byen. Alt dette taler til Drammens fordel. I tillegg har vi en ting som byene vi gjerne sammenlignes med ikke har: Bysjarm og sjel.

Søgård tror at vi ikke trenger å finne X-faktoren på nytt, men bruke det som kanskje er den viktigste ressursen byen har – nemlig folka.

– Folk trives godt i Drammen, og folk trivdes her før omdømmeprosjektet også. Vi som bor her må være flinke til å snakke byen opp. Stoltheten over byen vår er det vi må fremme, og som jeg tror vil gjøre at byen fortsetter å vokse og utvikle seg i et fornuftig tempo, sier Søgård.

LES OGSÅ: Tangenkaia – en ny og attraktiv bydel i Drammen