Illustrasjon Gateway Studios på Tangenkaia

Store planer for TV-produksjon i Skur 7 på Tangenkaia

Gateway Studios har mange års erfaring fra landets største tv- og medieproduksjoner. Nå ønsker de å etablere seg i Skur 7 på Tangenkaia i Drammen. – Vi ønsker å bygge opp Norges største studio for TV-produksjon, sier daglig leder Åsmund Knutson.

Maskorama, Skal vi danse, Stjernekamp, The Voice og Norske Talenter. Det er bare et utvalg av TV-produksjoner Gateway Studios har i sin portefølje. I dag holder selskapet til på Fornebu, men nå ønsker de også å etablere seg i Drammen.

­– Planen er å bygge Norges største studio som er spesialtilpasset for TV-produksjon. I lokalene, som er på rett over 2000 kvm., vil vi drive med vår kjernevirksomhet som er helgeunderholdning, men vi ønsker også å invitere kunder til flerbruk og produksjoner som kick-off, eventer, konserter, livestreaming, teater og reklameinnspillinger. Vi ønsker at Skur 7 skal bli et produksjonssted som er åpent for publikum – og at området utenfor studioet skal være levende med restauranter og kafeer – et sted hvor folk vil henge!

LES OGSÅ: Tangenkaia – en ny og attraktiv bydel i Drammen

Illustrasjon Skur 7 på Tangenkaia.

Drammenspatrioter

Gateway Studios har lett etter nye lokaler både i og rundt Oslo uten å finne det de var på jakt etter. Drømmelokalene fant de i Drammen.

– Jeg bor på Nøste og ser utover mot Tangen-området. Jeg tenkte: «Hvorfor ikke her?». Drammen ligger sentralt plassert, har en storbyfølelse og alle Oslo-fasiliteter. Gjennom Byen Vår Drammen ble jeg satt i kontakt med adm. direktør i Drammen kommune eiendomsutvikling AS, Bjørn Holm. De var på jakt etter en generator og en ny virksomhet til satsingen på Tangenkaia. Vi ble presentert for området, og det ga oss den riktige følelsen.

Gateway Studios har lyst til å være en del av byutviklingen i Drammen, og på sin måte bidra positivt til videre vekst.

– Det er gjort så mye bra i Drammen – og mulighetene er mange. Målet vårt er å bringe en ny dimensjon til en allerede voksende by – gi byen et nytt bein å stå på. Vi ønsker å skape lokale arbeidsplasser – og at lokalbefolkningen skal ha lyst til å være publikum på større produksjoner.

LES OGSÅ: Tangenkaia AS kjøper eiendom for helhetlig utvikling av ny bydel

Planer til politisk behandling

Planene for Skur 7 skal nå behandles i hovedutvalg for tekniske tjenester, og går alt etter planen kan det være realistisk at Gateway Studios kan produsere en større TV-sending allerede høsten 2022.

– Vi går spennende tider i møte. Jo raskere vi får godkjent søknaden om å bygge om deler av Skur 7 til et studio, jo større er sannsynligheten for at vi kan starte med TV-opptak i lokalene neste høst. Våre kunder krever ofte at vi kan garantere for lokaler ett år før opptakene starter. Vi håper derfor på politisk støtte til planene vi har sammen med utleier Tangenkaia Eiendom AS.

Generator for videre utvikling

Det er Drammen kommune eiendomsutvikling AS og Bane NOR Eiendom AS som har etablert det felleseide selskapet Tangenkaia Eiendom AS. Selskapet ønsker i løpet av de neste årene å transformere det gamle havne- og industriområdet på Tangenkaia til en flerfunksjonell og attraktiv bydel med boliger og næringsvirksomhet.

– Bydelen skal vokse frem i ulike faser. Vi ønsker å legge til rette for at eksisterende bygninger kan utvikles og sikre at nye virksomheter/leietagere kan være generatorer for utvikling av en ny bydel over tid. Som en del av denne strategien er det et ønske om å kunne bygge om deler av dagens Skur 7 på Tangenkaia slik at leietager, Gateway Studios, kan tilpasse bygget etter behov innenfor nødvendige rammer, sier Connie Nyhaven, prosjektleder hos Bane NOR Eiendom AS.

LES OGSÅ: Familiebedriften KontorCompaniet trives på Tangen

– Må ønske nye aktører velkommen

Ap-politiker Arve Vannebo er svært positiv til planene for Skur 7.

– Dette er kanonspennende nyheter – blir planene realisert, blir det et kjempeløft for byen! Muligheter som dette dukker ikke opp hver dag, så her må Drammen slå til og ønske nye aktører velkommen, sier han og legger til:

– TV-bransjen er en nettverksbransje, så her ser jeg også for meg at andre flinke folk vil følge etter. Det skjer allerede mye spennende på Strømsø med tanke på områdeløft, og planene for Tangenkaia er virkelig spennende. Ved å ta i bruk de gamle bygningene på denne måten tar man vare på historien samtidig som man tenker fremover. Tangenkaia kan bli vårt svar på Akerselva-Nydalen – og det hadde kledd Drammen godt!

Les mer Tangenkaia Eiendom AS sine planer for den nye bydelen påwww.tangenkaia.no.