Universitetet, Papirbredden

Studentleder ønsker seg flere jobber til de unge i Drammen

Flere attraktive jobber og fritidsaktiviteter er viktig for å holde nyutdannede studenter i Drammen, mener nyvalgt studentleder Christine Hasti.

Nyvalgt studentleder i studentsamfunnet i Drammen, Christine Hasti trekker frem arbeidsplasser til unge under utdanning og nyutdannede som viktig for å tiltrekke flere unge innbyggere til Drammen.

– For at de nyutdannede skal bli, må det finnes arbeidsplasser her til dem. Variert arbeidstilbud og fritidsaktiviteter som passer til unge voksne er også viktig, sier Hasti, og legger til:

– Det finnes allerede en del gode fritidsaktiviteter her, og i tillegg så er det supert med alle turområdene og den enkle tilgangen til marka.

Christine Hasti, leder for studentsamfunnet i Drammen.

Godt nettverk

Hasti flyttet til Drammen fra Finnmark for snart tre år siden, for å starte på grunnskolelærer-studiet. Tilfeldigheter avgjorde at det ble Drammen når hun først skulle flytte langt hjemmefra.

– Jeg hadde ikke hørt så mye om Drammen fra før, men jeg visste at jeg ville være nære Gardermoen slik at det var lett å komme seg hjem. Jeg ville bo sentralt, men ikke midt i Oslo. Drammen ble et bra valg med de tingene i tankene, sier hun.

Gjennom hele pandemien har hun stort sett holdt seg i Drammen, og det er mye på grunn av nettverket hun skapte her i byen før alt stengte ned.

– Jeg var heldig med at jeg kom hit på riktig tidspunkt og at vi har et godt klassemiljø på mitt studie. Før pandemien pleide klassen å arrangere semesteravslutninger for å feire et overstått semester. Det blir bra å kunne gjøre de tingene igjen, sier Hasti.

LES OGSÅ: Hva er Drammen sin X-faktor?

Ble leder i mars

Finnmarkingen tok over som leder for studentsamfunnet i mars. Studentsamfunnet skal legge til rette for kulturelle, sosial og faglige aktiviteter for byens studenter. Det har ikke akkurat vært en enkel tid å skulle nå ut til studenter på, når hverken fadderuke eller andre arrangementer har latt seg gjennomføre, men til neste år åpner endelig studenthuset som studentsamfunnet har ivret etter å få til. Samtidig jobber studentsamfunnet også for å være en tydelig og synlig aktør i lokalsamfunnet.

– Jeg gleder meg veldig til å møte medstudenter på tvers av alle studier, og vise at vi er der for studentene, sier Hasti.

DKEU har gjennom sitt eierskap i Papirbredden Eiendom AS bidratt til at ønsket om et studenthus blir virkelighet. Dette gjennom arealendringer og reforhandling av leieavtalen med USN.