Teams-møte for medlemmene i Områdeforum Drammen

Etablerer Drammen Områdeforum

Sammen med flere sentrale eiendomsutviklere i Drammen, har vi i Drammen kommune eiendomsutvikling (DKEU) tatt initiativ til Drammen Områdeforum i samarbeid med Oslo Metropolitan Area (OMA).

FOTO: Fra stiftelsesmøtet til Drammen Områdeforum

Drammen Områdeforum er et initiativ fra Oslo Metropolitan Area (OMA), som i mange år har hatt flere lignende forum for sine medlemmer i Oslo. OMAs formål er å utvikle de ledende arenaene og være det viktigste nettverket for helhetlig og bærekraftig byutvikling.

Medlemmene av Drammen Områdeforum er per nå Drammen kommune eiendomsutvikling (DKEU), Bane NOR eiendom, OXER eiendom, Union eiendomsutvikling, Rambøll, Vestaksen eiendom, NBBO, Pilares, Ticon eiendom, Holtefjell eiendom, Christensen eiendom, Drammen Helsepark og Stor-Oslo eiendom.

LES OGSÅ: – Enhver byutvikling starter med møteplassene

Målet til Drammen Områdeforum er å bidra til bedre byutvikling gjennom å tenke hele områder framfor «frimerkeutvikling» der hver og en bare tenker eget prosjekt. Det er også et mål å kunne være en samlet stemme overfor kommunen i overordnede saker. Administrerende direktør i DKEU, Bjørn Holm, er valgt til leder av forumet.

– Vi gleder oss til å sette i gang det viktige arbeidet med å spille hverandre gode og holde farten oppe på byutviklingen i Drammen, sier Holm.

Noe av det første forumet skal ta tak i, er å etablere et felles kart hvor sentrale eiendommer hos medlemmene markeres for å kartlegge potensielle samarbeidsområder mellom utviklerne. Det skal også gjøres innsats i forbindelse med revisjon av kommuneplanens arealdel. Drammen har også fått sin første byantikvar, og forholdet mellom vern og utvikling skal diskuteres.

LES OGSÅ: På studietur om byutvikling i Drammen