Dokken 2050, Bergen kommune v/PBE

DKEU ga råd til Bergen kommune

Da Bergen kommune vurderte å etablere eiendomsutviklingsselskap, ba de om råd fra blant annet Drammen kommune eiendomsutvikling (DKEU).

Bergen kommune har sitt havnetransformasjonsprosjekt Dokken, slik som Drammen har Tangenkaia. I forbindelse med Dokken 2050-prosjektet ble DKEU invitert til en konferanse for å gi råd rundt et kommunaleid eiendomsselskap. Administrerende direktør Bjørn Holm og CFO Morten Gundersen deltok sammen med flere andre ledende aktører fra det private næringsliv, og holdt et innlegg om DKEUs etablering som aksjeselskap, viktige og relevante erfaringer i driften og delte noen synspunkter om hva Dokken i Bergen bør fokusere på ved sin etablering. I etterkant var det en livlig diskusjon blant alle deltakerne.

– Vi søkte innspill fra selskaper som er etablert og ønsket deres erfaringer og DKEU ble lyttet til i konferansen, sier prosjektleder Laila Sandvik fra Bergen kommune.

Politikerne har nå vedtatt å gå videre med prosjekt Dokken og et aksjeselskap er under etablering.

Illustrasjon i toppen av artikkelen: Bergen kommune v/PBE

LES OGSÅ: – Viktig å involvere innbyggerne tidlig