Morten Hotvedt, Eneo eiendom

Bygger nytt lager for Oda

Eneo eiendom jobbet målrettet for å få Oda (tidlig. Kolonial.no) som leietaker på tomten si på Liertoppen. Målet ble nådd, og daglig leder Morten Hotvedt jobber nå med å finne spennende leietakere til resten av firmaets tomter.

I 2019 så Eneo eiendom dagens lys, med Morten Hotvedt som en av tre eiere. Drammen kommune eiendomsutvikling (DKEU) og Eneo har en intensjonavtale hvor de samarbeider om å finne leietaker til trinn 2 i Kobbervikdalen.

– I tillegg til tomten til Oda på Liertoppen og tomten i Kobbervikdalen, har vi kjøpt en eiendom i Hanekleiva og har et boligprosjekt på gang i Lier, sier Morten Hotvedt, daglig leder i Eneo eiendom, og legger til:

– Tomten i Kobbervikdalen er den første tomten vi samarbeider med noen om. Det er veldig spennende å jobbe sammen med DKEU for å finne en god leietaker.

Lang fartstid i bransjen

Hotvedt er en kjent skikkelse for mange i bransjen. Han har et stort engasjement og er ikke redd for å tenke nytt og fremtidsrettet på prosjektene han jobber med.

– Jeg er veldig opptatt av hva som driver oss fremover. Eiendomsutvikling griper veldig inn i hele samfunnet. Et bygg skal gjeren stå i 60-70 år og da må vi møte behovene som kommer i årene fremover, sier han.

I hele sin karriere har han jobbet med eiendom. Først i 11 år som entreprenør og underentreprenør. Så fant han ut at han ønsket å sitte på den andre siden av bordet, og være med å påvirke hele prosessen rundt et bygg. Hotvedt fikk jobb i Block Watne som byggherre og distriktssjef.

– Jeg satt meg på skolebenken samtidig, og tok en erfaringsbasert bachelor i eiendomsutvikling over tre år. Jeg kjente jo godt til mye i bransjen, men ville ha litt mer faglig grunnlag, forteller han.

Deretter gikk turen til Vestaksen Eiendom, hvor han startet som eiendomsutvikler og etterhvert fikk jobben som administrerende direktør.

– Der fikk jeg god kjennskap til Drammen. Før det hadde jeg jobbet en stund med base i Kongsberg, der jeg også bor, sier Hotvedt.

Etablerte Team K

Hotvedt og resten av Eneo var fast bestemt på å Kolonial.no (nå Oda) som leietaker. De etablerte derfor det de kaller for Team K sammen med alle relevante underleverandører for å få det til. Det målrettede arbeidet ga resultater, og det 18600 kvadratmeter store lagerbygget er under bygging. Oda skal flytte inn i mars 2022.

– Hovedgrunnen til at de valgte oss var at vi hadde tomta i Lier. Samtidig hadde vi selvsagt et tilbud i bunnen som oppfylte deres kriterier. Et av kriteriene var at byggingen måtte blir fort ferdig. Lier kommune var også vært veldig raske i sin saksbehandling, noe som var til god hjelp for å få avtalen i boks, sier han.

Miljøaspektet ved bygget kom også tidlig opp i prosessen. Bygget vil bli BREAM In-use-sertifisert. Ettersom denne sertifiseringen går mye hvordan Oda bruker bygget etter de har overtatt, vil ikke sertifiseringen bli gitt før etter ett år. Det vil også bli satt opp et stort solcelleanlegg på eiendommen.

– Det blir nesten 4000 paneler, som skal produsere 1 160 000 kilowatt strøm i året, sier Hotvedt.

X-faktor

Tidligere i år publiserte vi en artikkel om at Knut Vareide i Telemarksforskning mener Drammen må finne X-faktoren sin for å kunne øke befolknings- og næringsattraktiviteten, som for tiden er svært lav.

– Hva mener du kan være X-faktoren til Drammen?

– Jeg tror vi må la X-faktoren ligge litt, og heller fokusere på på å regulere flere tomter både til bolig og næring. Per nå er det ikke ledige tomter til for eksempel lager- og industribygg, og hvis man bruker Oda som et eksempel, så var ikke Drammen et alternativ fordi det ikke var noen tomter regulert til denne type næringsbygg i Drammen. Det er mye fokus på leiligheter og kontorbygg, men ikke så mye på å regulere nye områder til småhus og lager- og industribygg. Først når det er gjort, kan vi begynne å tenke på hvordan vi skal få bedriftene og folkene til byen, sier Hotvedt.

LES OGSÅ: Jobber for å tiltrekke flere bedrifter til Drammen