Magne Øien

– Spennende å bidra med å skape verdi i byen jeg bor i

Magne Øien, prosjektsjef i Drammen kommune eiendomsutvikling (DKEU), gleder seg til å følge utviklingen på Tangenkaia. Aller først er det engasjementet og medvirkningen til de som bor og jobber i området som det blir spennende å se resultatene av.

I denne miniserien vil du bli bedre kjent med de som jobber i Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU)

Magne Øien har jobbet som prosjektsjef hos DKEU i vel 1,5 år. Den sindige gudbrandsdølen gjorde drammenser av seg en stund før den tid. Etter å ha bodd i Oslo i mange år førte kjærligheten ham til Drammen, hvor han nå bor på Øren med kone og datter.

– Det var en veldig spennende mulighet som dukket opp i DKEU. Spesielt at jeg skulle få ansvar for utviklingen av Tangenkaia, og dermed få være med å utvikle en helt ny bydel i byen jeg bor i. Tangenkaia er absolutt et av de mest spennende områdene i Drammen. Vi skal ta vare på de historiske trekkene og samtidig skape en bydel med innhold og identitet, sier Øien.

Selv om han er den nyeste av de ansatte i DKEU, betyr ikke det at han er ny i bransjen. De siste 15 årene før han begynte som prosjektsjef i DKEU, jobbet han i ulike stillinger i COOP Norge sin eiendomsavdeling – blant annet som prosjektsjef, utviklingsdirektør og eiendomsdirektør. Fra tidligere har han også erfaring fra entreprenørbransjen.

Utnytter hverandres kompetanse

DKEU er en bedrift med få ansatte, og prosjektsjef-ansvaret for alle prosjektene deres deles mellom Magne og den andre prosjektsjefen Mounia Fadouach. De har ansvar for hver sine prosjekter, men med litt ulik bakgrunn og kompetanse gjør de det de kan for å bidra til hverandres prosjekter.

– Å utvikle prosjektene våre krever mye ulik kompetanse både hos oss og hos partnerne våre, så det at vi kan utnytte kompetansen internt i organisasjonen er kjempeflott, sier han.

Prosjektet på Tangenkaia er et utviklingsprosjekt som kommer til å gå over mange, mange år, og det første som skjer akkurat nå er at en medvirkningsprosess er i gang. Medvirkningsprosessen skal sørge for at de som bor og jobber i området rundt skal ha sitt å si om hvordan området skal se ut. Det er også planer for hvordan man skal få liv i området på Tangen før byggeprosessen starter.

– Hvorfor synes du det er spennende å jobbe med eiendomsutvikling?

– Eiendomsutvikling er interessant, og det er veldig spennende få være med å skape verdi i byen man bor i. Samtidig er jeg veldig opptatt av at et byrom ikke er ferdig selv om det fysiske er ferdig. Prosjektet må ikke dø ut, men fortsette å utvikle seg videre, sier Magne, og legger til:

– Om 30 år vil Drammens innbyggere bruke Tangenkaia på en helt annen måte enn i dag. Det vi gjør nå har veldig mye å si for Drammen i mange år fremover, så det gjelder å fange opp de trendene vi kan allerede nå for å sørge for at området er relevant i mange år. Samtidig er vi åpne for at dette er en bydel som vil endre seg underveis.

LES OGSÅ: – Viktig å involvere innbyggerne tidlig

Liker seg utendørs

Når Magne ikke er på jobb liker han å gå i skogen eller finne på andre ting utendørs sammen med kona og datteren.

– Man bruker jo gjerne de mulighetene som er nærmest seg, så vi er i mye i området rundt Spiralen og Landfalltjern, forteller han.

Magne er glad i frisk luft, og går gjerne fra Øren og ned til kontoret i Dr. Hansteinsgate når han har mulighet til det. Han angrer ikke på at han flyttet til Drammen, og synes flere innflyttere burde finne veien hit.

– Drammen er en by som har de aller fleste tilbudene man trenger, både for barn og voksne. Det ligger også veldig fint til med kort vei til både Oslo og til flyplasser. Summen av tjenester og opplevelser er veldig bra i Drammen, sier han.

LES OGSÅ: – Spennende å ta en aktiv del i byutviklingen