Deciliteren, NBBO sit utbyggingsprosjekt på Strømsø

– Drammen er en kompakt og fin by

Tor Engebakken er utbyggingssjef i NBBO. Han bor og jobber i Drammen, og leter stadig etter tomter i hjembyen og nabokommunene som kan være aktuelle prosjekter for boligbyggelaget.

Nedre Buskerud Boligbyggelag (NBBO) er partner med Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU) på Hollenderkollen og på Rød Øst – Rød Vest på Gulskogen. Av disse prosjektene har Hollenderkollen kommet lengst i utviklingsprosessen.

– Boligene på Hollenderkollen kommer til å passe for både barnefamilier og voksne. Tomta ligger ganske sentral til, med grøntområde i umiddelbar nærhet og ikke minst i et område hvor det kommer til å skje mye de neste årene. Samtidig er det også et område med flott utsikt og fine solforhold, sier Tor Engebakken, utbyggingssjef i NBBO.

Tor Engebakken, utbyggingssjef i NBBO. Foto: NBBO

Begynte i entreprenørbransjen

Engebakken har jobbet i NBBO Utbygging AS i ni år. Tidligere har han jobbet som prosjektleder  distriktsjef og daglig leder innen entreprenørbransjen.

– Min første jobb i bransjen var faktisk sammen med Bjørn Holm i DKEU i Ingeniør F. Selmer. Etter mange år i entreprenørbransjen, fant jeg ut at jeg heller ville jobbe med eiendomsutvikling. Det krever litt annen kompetanse enn i entreprenørbransjen, men passer meg veldig godt, sier Engebakken.

Selv bor han på Bragernes i Drammen sentrum, og har kort vei til jobb.

– Vi bodde i leilighet på Engersand i Lier tidligere, men ønsket å flytte til Drammen for å bo mer sentralt. Det er fint å bo et sted hvor det er gangavstand både til jobb, kulturtilbud og annet man trenger i hverdagen. Dessuten er det veldig fint å drive med eiendomsutvikling i samme by som jeg bor i, sier han.

Populære leiligheter i Lier

Som utbyggingssjef er han ansvarlig for tomtene NBBO bygger ut på og å finne nye tomter som er interessante. Enten kommer potensielle partnere til han med en tomt som de vil ha NBBO som partner på, eller så tar NBBO selv initiativ til å kjøpe en tomt å bygge ut på.

Akkurat nå har de flere store prosjekter på gang. En av disse er et prosjekt med 65 leiligheter i Lierbyen.

– Det er tydelig at et slikt prosjekt var savnet i Lierbyen. Bare på én kveld ble 30 leiligheter solgt, og per nå er det kun 4 leiligheter igjen, sier Engebakken.

På Strømsø har de også et spennende prosjekt på gang sammen med Fevang i Dr. Hansteinsgate/Hesselbergs gate, i kvartalet ved siden av Tollboden hotell.

– Det er veldig mye spennende som skjer på Strømsø, og det er fint å være en del av. Vi har veldig stor tro på prosjektet som skal i gang der, sier han.

Hva er X-faktoren?

De siste månedene har det vært snakk om at Drammen i flere år har hatt lav befolknings- og næringsattraktivitet. For å snu denne trenden mener Knut Vareide i Telemarksforskning at Drammen både må bygge flere boliger og finne ut hva som er byens X-faktor.

– Hva mener du at kan være Drammens X-faktor?

– En del av det må jo være byutviklingen vi har hatt de siste årene. Tidligere var det en by man kjørte gjennom og ikke tenkte noe mer på. Samtidig er det en kompakt og fin by, med kort avstand til marka på begge sider av elva, sier Engebakken.