Pål Moen, daglig leder i Kontorcompaniet sittende i sofa

Familiebedriften Kontorcompaniet trives på Tangen

Pål Moen er andre generasjon Moen som driver familiebedriften Kontorcompaniet. De trives veldig godt i lokalene de leier av DKEU i Havnegata 33 på Tangen.

I over 30 år har Kontorcompaniet levert kontormøbler til firmaer både i drammensområdet og Oslo. De har holdt til på Grønland 60 og i Tollboden før de for seks år siden flyttet til lokalene i Havnegata 33. Bygget var tidligere Christoffersens mekaniske verksted fra 1938 som står på kommunens liste over verneverdige bygg.

– Vi liker oss veldig godt i disse lokalene. Her har vi plass til et fint showroom som viser frem varene vi forhandler på en inspirerende måte, lager og kontorplasser til alle de ansatte. Samtidig er det ganske sentralt og har god parkering. Det er viktig, sier daglig leder Pål Moen.

Det var Pål sine foreldre som startet Kontorcompaniet i sin tid. På stiftelsespapirene står det 1981, men det var først i 1990 bedriften kom ordentlig i gang. Da flyttet familien fra Askim til Drammen og faren til Pål så dermed en mulighet til å starte opp bedriften på ordentlig her i byen.

LES OGSÅ: Haandbryggeriet stortrives i nyoppusset bryggeri

Jobbet seg oppover

Pål tok over som daglig leder etter sin far for tre år siden. Far Ulf og mor Eva hadde da bygget opp et solid firma som sønnen var klar til å ta over.

– For 15 år siden begynte jeg som montør samtidig som jeg studerte. Deretter jobbet jeg primært med salg i 12-13 år før jeg kom inn på eiersiden og tok over som daglig leder for tre år siden. Foreldrene mine jobber fortsatt i firmaet, men jeg har nylig kjøpt de ut, sier Pål.

Selv om det er småskummelt å sitte med hele ansvaret selv, spesielt etter et slikt annerledes-år som vi nå alle har vært gjennom, gleder han seg til å ta bedriften videre.

– Vi har vært oppe i syv-åtte ansatte, men nå er vi fem. Vi har en interiørkonsulent, en montør, min far jobber kun med salg, min mor med regnskap og jeg som daglig leder og selger. Vi jobber alle litt med salg, men de fleste har andre roller ved siden av, sier Pål.

Kontorcompaniet har et flott showroom i lokalene sine i Havnegata 33.

LES OGSÅ: Ravn Studio flyttet inn på Tollboden

Store kunder

Kontorcompaniet jobber mest mot privat næringsliv, og jobber både med store og små kunder. De kan gjøre alt fra å levere en kontorstol til hjemmekontoret, til å levere på en spec fra oppdragsgiver eller la egen interiørkonsulent tegne opp kontorlokalet og møblene. Montøren deres kommer også og skrur opp møblene slik at kunden skal kunne komme til et fiks ferdig kontor.,  To av de største kundene de har er Norwegian og ICE. I et ellers spesielt fjorår var det gledelig at de fikk i oppdrag å møblere Yara sine nye lokaler i Oslo.

– Vi har i stor grad nordisk eller skandinavisk stil på møblene vi forhandler, og det er fra kjente produsenter og designere. For mange av kundene våre er det viktig med miljøaspektet i møblene, så vi er selv en miljøfyrtårn-bedrift, og våre leverandører har stort fokus på bærekraftig produksjon, gjerne i kombinasjon med gjenbruksmaterialer, sier Pål.

Nå grubler han på hvordan de kan jobbe videre med å løfte Kontorcompaniet videre til neste nivå.

– Vi grubler litt på gjenbruk, ved å selge brukte møbler videre, men vi er ikke der enda at vi kan materialisere den ideen. Vi får se på sikt om det lar seg gjøre, sier Pål.

LES OGSÅ: Kulturminner på Tangenkaia, del 1