Martine Gjerdet, praksisstudent hos DKEU

Drømmer om å bli prosjektsjef

Martine Gjerdet er eiendomsmeglerstudent og nå jobber hun to dager i uken hos Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU) for å få seg verdifull arbeidserfaring.

– Etter å ha jobbet hos en eiendomsmegler som jobbet med nybygg, fant jeg ut at jeg synes det hadde vært mer interessant å være på den «andre siden» av nybygget som eiendomsutvikler, sier Martine Gjerdet.

Hun er 22 år gammel og går på 3. året på eiendomsmeglerstudiet på Rena. Studiet er lagt opp ganske fritt, nettopp for at man skal kunne få mulighet til å få relevant arbeidserfaring ved siden av. Planen er å ta en master i eiendomsutvikling når hun er ferdig med bachelor i eiendomsmegling.

– Jeg synes eiendom er spennende, men ikke nødvendigvis den biten som handler om salg. Da vil jeg heller jobbe med å utvikle eiendommer, bydeler og byer. Tenk for eksempel på Tangenkaia, der det er en hel bydel som skal planlegges og lages helt fra bunnen av – det er kjempespennende!, sier hun.

LES OGSÅ: – Spennende å ta en aktiv del i byutviklingen

Kartlegger tomter

Martine tok selv initiativ til å få en jobb i DKEU, ved å ringe administrerende direktør Bjørn Holm for å høre hvilke muligheter som fantes. Det lønte seg, og siden september har hun jobbet to dager i uken hos DKEU. Mest med å kartlegge hvilke tomter i Drammen som det kan være aktuelt for DKEU å kjøpe for videre utvikling, men hun får også være med på andre ting som kan være relevant.

– Det er veldig mange tomter å gå gjennom, men det er veldig lærerikt å gå gjennom dem for å se potensialet. Jeg har også vært med på en befaring, som var veldig gøy, forteller hun.

Hva er drømmejobben din?

– Akkurat nå er drømmejobben å være prosjektsjef for utviklingsprosjekter. Jeg synes det er spennende med en variasjon av prosjekter, både store områder med byutvikling, enkeltstående bygg og lagerbygg , sier hun.

Fornøyd sjef

Administrerende direktør Bjørn Holm er veldig fornøyd med å ha fått på plass en student.

– Jeg setter stor pris at studenter med interesse for by- og eiendomsutvikling viser initiativ og ønsker å lære. Vi vil ta henne med på så mange ting som er relevante som mulig, slik at hun skal få lære om de ulike sidene av en utviklingsprosess for eiendommer. Kanskje hun leder et byutviklingsprosjekt i Drammen om noen år, sier han.

LES OGSÅ: På studietur om byutvikling Drammen