Portett av Morten Gundersen, økonomisjef i DKEU

– Spennende å ta en aktiv del i byutviklingen

Morten Gundersen er glad for å jobbe i et selskap som aktivt jobber med å skape verdi for Drammen.

I denne miniserien vil du bli bedre kjent med de som jobber i Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU).

Morten Gundersen er økonomi- og finanssjef i DKEU. Han har vokst opp i Drammen, men bor på Stoppen i Lier, med to barn og hund. Etter ti år i Mesta, elleve år i KPMG som revisor og tre år i Backe Prosjekt, har han god erfaring med å jobbe prosjektbasert. For tre år siden bød muligheten til å jobbe i hjembyen seg, og da var han ikke sen om å takke ja.

– Som drammenser er det veldig spennende å være med å ta en aktiv del av utviklingen av byen, og å jobbe i et firma som er genuint opptatt av å skape verdi for Drammen gjennom god eiendoms- og byutvikling, sier Morten.

Ekstra stas er det at faren hans var sjef på papirfabrikken på Union i sin tid og at DKEU nå eier 40 prosent av Papirbredden Eiendom, som også inkluderer Union Scene der papirfabrikken en gang var. Morfaren jobbet på Tollboden, som er en del av den nye bydelen DKEU skal utvikle på Tangenkaia. Familien har dermed en sterk tilknytning til ulike deler av Drammens historie.

Morten Gundersen, DKEU

LES OGSÅ: Samarbeider om å utvikle ny bydel i Drammen

Følger prosjektene tett

Morten sine arbeidsoppgaver er alt som har med økonomi å gjøre for DKEU, og mere til. Det kan være å bestille verdivurdering fra en ekstern part på en tomt DKEU har fått tilbud om å kjøpe, vurdere tilbud fra potensielle samarbeidspartnere på prosjekter og være en støttefunksjon for prosjektsjefen gjennom prosjektene. Han har styreverv i mange av prosjektselskapene der beslutninger fattes om utvikling om hvordan prosjektene skal bli. I tillegg er det mye rapportering av ulike slag, ofte kontakt med regnskapsbyrået, revisor og bank og styresekretær for DKEU sitt styre.

– Vi er få ansatte i selskapet, så vi tar tak der det er behov, sier han.

Han legger heller ikke til å legge skjul på at han synes det er stas å følge utviklingen av prosjektene tett.

– Jeg synes det er kjempegøy å jobbe i en bransje man ser så tydelige fysiske resultater i. Da vi bygde bygget som ABB nå holder til i på Kobbervikdalen pukkverk, var jeg ofte på tomta for å se fremgangen. Det samme kommer jeg til å gjøre når vi starter på Tangenkaia, Konnerudparken eller et av de andre prosjektene våre, sier Morten.

Golf og Godset

Når Morten ikke er på jobb, finner du han ofte på golfbanen sammen med kompisgjengen, til skogs med den engelske setteren, på hytta sammen med døtrene sine, på Godset-kamp eller på jakt.

– Vi er en stor kompisgjeng som golfer og drar på golfturer sammen. Jeg har snart spilt golf i hele Europa. En av de morsomste turene vi har vært på er en kanalbåttur i Irland for noen år tilbake. Da spilte vi golf på dagtid, var på pub-en på kveldene og gikk ombord i båten og dro videre til neste by. Vi fikset båt og sluser selv. og bare hadde det veldig kjekt. Ny dag, ny golfbane, ny by forteller han.

LES OGSÅ: Dette er DKEU