2. etasje i Skur 1 på Tangenkaia

Maritimt museum på Tangenkaia

I havnas eldste lagerbygg, Skur 1 på Tangenkaia, er det både selskapslokaler og et maritimt museum der du kan få et godt innblikk i Drammen Havns lange historie. Med utsikt ut mot vannet, ligger alt til rette for en flott, maritim opplevelse.

Det tidligere lagerbygget på havna ble ombygget til et møte- og representasjonslokale, eller en maritim storstue som det også kalles, før byjubileet i 2011. Under ombyggingen ble det også laget et maritimt museum i 2. etasje.

–  I 2. etasje har Drammen Havn satt opp informasjon om ulike elementer av havne- og sjøfartshistorien i Drammen. Det er plakater om blant annet redere og skipsbyggere, sjøtrafikken til og fra Drammen og om varene som har kommet via havna, sier Morten Hansen, havneinspektør ved Drammen Havn.

Morten Hansen fra Drammen Havn uten for Skur 1..

Det er også mange modeller av båter som på en eller annen måte er viktig i historien. Faktisk har de fått tilbud om såpass mange modeller at de ikke har plass til alle. En av båtene du derimot kan se modell av, er Thor III.

–  Den første isbryteren vi fikk i Drammensfjorden var Thor I i 1889. Før den tid måtte skutene vente til isen hadde smeltet før de kunne navigere inn til havna. Nå er det etterfølgeren Thor III som er isbryteren inn mot havna, sier Hansen.  

LES OGSÅ: Gamle båter med mye historie

Lang historie

Bildene man kan se på det maritime museet er en fin påminnelse om hvor viktig havna har vært for utviklingen av Drammen og den historiske utviklingen til sjøfarten. På 1700-tallet ble Drammensfjorden Norges hoved inn- og utfartsåre for tømmereksport, og ved midten av 1700-tallet eksporterte havna det dobbelte av Christiania. Likevel vet man at tømmerhandelen i byen startet lenge før den tid.

– Den første skrevne kontrakten vi kjenner til er fra år 1340. Den gjaldt levering av bord og planker fra Kobbervik gård, sier Hansen.

Det er med andre ord mange års historie som finnes i området rundt Tangenkaia og Skur 1.

Selskapslokale

I første etasje er det god plass til selskap og møter. Alt er i en godt ivaretatt maritim stil. Blant annet har de tatt inn en gammel maskintelegraf og den gamle mesanmasta til seilskuta Christiane som en del av interiøret.

– Vi leier ut lokalet til alt fra bryllup eller andre festmiddager til møter og konferanser, forteller Hansen.

Til middag er det plass til 80 personer, og til møter og konferanser er det plass til 120 personer.

I første etasje er det god plass til både festmiddager og møter. Den gamle mesanmasta til Christiane er med på å sette det maritime preget.

Lagring av tørrvarer

Skur 1 sto ferdig i 1926, til lagring av tørrvarer som for eksempel sukker. Faktisk er det havnas eldste lagerbygg. Bygget ble tegnet av byarkitekt Alf Bugge, som også har tegnet krematoriet og sportskapellet.

Bugge ga bygget høy arkitektonisk kvalitet. Han konstruerte et søylefritt lagerhus med tak båret av limtredragere, noe som var uvanlig på den tiden. Skur 1 har høy verneverdi som et kulturminne i Drammen.

Normalt er Skur 1 åpent for alle i regi av sjømannsforeningen hver søndag i sommermånedene, men i år har de ikke fått dette til på grunn av corona-restriksjonene. Tidligere har de også hatt besøk av skoleklasser i forbindelse med Den kulturelle skolesekken.

Skur 1 eies formelt av Drammen kommune eiendomsutvikling, men disponeres fullt ut av Drammen Havn.

LES OGSÅ: Samarbeider om å utvikle ny bydel i Drammen

Meld deg på nyhetsbrevet vårt hvis du ønsker å få relevante artikler om Eidra, prosjektene våre og bransjen i innboksen din.

Det er ingen som liker spam, det gjør ikke vi heller. Vi vil kun sende e-post som er relevant til vårt nyhetsbrev og du kan når som helst melde deg av.