MasterClass i Drammen med Oslo Metropolitan Area på Papirbredden

På studietur om byutvikling i Drammen

Oslo Metropolitan Area tok med seg arkitekter, eiendomsutviklere og utbyggere på studietur til Drammen for å lære mer om utviklingen som har skjedd her i byen de siste årene.

Hvert år tar Oslo Metropolitan Area (OMA) med seg medlemmer på studietur til byer som Oslo kan lære noe av når det kommer til byutvikling. De har tidligere vært i byer som New York, Rotterdam og Moss. Torsdag var det MasterClass i Drammen som sto for tur. Drammen kommune eiendomsutvikling AS (DKEU) er medlemmer i OMA og var vertskap for studieturen i Drammen.

– Det er veldig gøy at OMA vil ta med seg sine medlemmer til Drammen. Her har det skjedd mye i mange år, som absolutt er verdt å vise frem, sier Bjørn Holm, administrerende direktør i DKEU.

Hotell og kontorer

På programmet sto selvsagt en tur til det nye hotellet: Quality Hotel River Station. Her tok arkitekten NSW de besøkende gjennom strategien og tankegangen bak hotellet og kontorbygget ved siden av, Drammen Business Centre. Vestaksen Eiendom fikk også snakke om det nye gründerhuset som skal være ferdig i 2021

– Dr. Hansteinsgate 13 blir et bygg på 10 etasjer. Det bygges i massivtre og vil få BREEAM outstanding-sertifisering, sa Sindre Juel Berg, CFO i Vestaksen Eiendom AS.

Når bygget er ferdig, vil det med sine 40,6 meter faktisk bli Norges tredje høyeste rene trebygg.

Vandring langs elva

Bydelen Grønland, eller «Union» som det gjerne kalles, kan sies å være det stedet i Drammen hvor den nyeste utviklingen av byen startet for alvor. Trond Åsheim, administrerende direktør i Union Eiendomsutvikling AS, fortalte om hvordan prosessen har vært, helt siden Statens Hus sto ferdig i 2000.

– Da Pollenkvartalet var under planlegging var det «ingen» som hadde tro på at folk ville kjøpe leilighet på denne siden av elva i Drammen. Da vi skulle ha salgsstart på prosjektet kom det likevel så mange at vi nesten ikke hadde plass i lokalet. Vi solgte 30-40 leiligheter i løpet av noen dager, og det var mye på den tiden, forteller Åsheim.

Deltakerne på MasterClass Drammen gikk langs elva fra Statens Hus og bort til Pir 7. På taket av Gummifabrikken, kunne de også få et godt blikk på det nyeste, og foreløpig siste bygget som skal opp på Grønland: Portalen. I alt er det nå rundt 360 boliger på Union, i tillegg til studentboliger, næringslokaler, Universitet og bibliotek.

Sykehustomta fra båt

Når man er i Drammen for å snakke om utviklingen av byen, kommer man ikke unna en tur til Brakerøya, der det nye sykehuset og Drammen Helsepark bygges. Hva er vel bedre enn å få en oversikt over det nye sykehuset fra fjorden? MS Drammen tok med deltakerne på en tur ut til Drammen Helsepark, hvor Torgeir Finnerud fra Eidos fortalte om planene, og man kunne se at byggearbeidene var i gang på det nye sykehuset. Etterpå gikk turen over fjorden  til Glassverket og Tangenkaia, hvor det er planlagt store prosjekter fra henholdsvis Union Eiendomsutvikling og DKEU/BaneNor Eiendom.

– Studieturen til Drammen bekreftet at veldig mye av byutviklingen på Strømsø-siden bidrar til god områdeutvikling. Portalen på Union Brygge bidrar til å sette et stort utropstegn for hele området med unik arkitektur, gode offentlige rom og funksjonsmangfold. Tilsvarende er utviklingen rundt stasjonen lovende med et mini-Barcode som vokser fram, men med gode løsninger på bakkeplan. Det eneste lille spørsmålstegnet er fravær av strategi for å håndtere videre byutvikling, stikkord her er storkommune og Lierstranda. Er Drammen i ferd med å spre sin byutvikling for tynt og uten en god mobilitetsløsning. Er Drammen i ferd med å forlate en byutvikling som har vært preget av å vokse innenfra og ut?, sier Erling Fossen, daglig leder i Oslo Metropolitan Area.

LES OGSÅ: Erling Fossen: – Enhver byutvikling starter med møteplassene