Båten Corona på Gyldenløve brygge

Gamle båter med mye historie

Kystlaget Gyldenløve skuteforening har en lang historie i Drammen. Eierne av de 22 båtene har nok å henge fingrene i med vedlikehold av båtene, og har veldig lyst til å overføre kunnskapen innen kystkulturen til de yngre generasjonene.

Du har kanskje sett båtene på en rusletur langs elva. Nesten rett under bruene langs elva, langs Gyldenløve brygge, står det 22 båter på rekke og rad. Det er disse gamle, flotte båtene som utgjør Kystlaget Gyldenløve skuteforening. Skuteforeningen ble dannet 24. august 1976, med formål om å skaffe båtplasser for de større skutene i Drammen, og samle dem på en brygge.

Etter noen år med styremøter i ulike lokaler, har de nå fått avtale om å avholde møtene i et lokale som passer godt til kysthistorien, nemlig i Tollboden.

– Vi har også lyst til å finne lokaler for å holde kurs for barn og ungdom i for eksempel sjømannsknuter, ha et verksted, og arrangementer der folk kan komme for å se på båtene. Vi vil gjerne overføre kunnskapen vår til de yngre generasjonene, sier Kurt Torgrimsen, som sitter i styret til Kystlaget Gyldenløve skuteforening.

Vi møter han, Thorleif Haug og den tidligere styrelederen Viggo Nesse i trebåten til sistnevnte –  med det treffende navnet «Corona».

– Den har blitt et yndet fotoobjekt den siste tiden, sier Nesse og humrer.

Mye historie

Alle båtene som ligger på Gyldenløve brygge har sin historie. «Corona» som vi sitter på har en historie så langt tilbake som 1912, og er dermed blant de eldste båtene i skuteforeningen i Drammen. «Corona» ble bygget i Risør i 1912 og gikk i fiske frem til 1982, den ble totalrenovert etter andre verdenskrig. Etter å ha vært innom flere eiere har den endt opp hos Viggo Nesse i Drammen.

– De aller fleste båtene som ligger her er pensjonerte yrkesbåter. Det er noen få stålbåter, men aller flest trebåter, sier han.

Mange av båteierne er nede på brygga nesten hver eneste dag. Det er mye vedlikehold på gamle båter. Nesse viser frem drevjern og drevgarn, bare noen av verktøyene han bruker for å holde trebåten vedlike. Innimellom tar de med båtene ut på tur på fjorden, men for det aller meste ligger de til kai på brygga.

Den mest kjente båten som er med i skuteforeningen er MS Drammen. Den har tatt mang en turist eller drammenser oppover elva, og den kan fortsatt leies ved behov.

Gjestebrygge

Brygga sto ferdig i 1979, med 25 faste båtplasser, hvor 22 per i dag er fylt opp. I tillegg er det 4-5 gjesteplasser, som foreningen drifter for Drammen kommune i sommerhalvåret. Ofte har også skuteforeningen en båt liggende der som et felles oppussingsposjekt.

De drømmer om å få utvidet brygga helt bort til Tangenkaia, og en veteranbåthavn på Tollbukaia, hvor allerede Thor III og Christiane har plass.

– Det er ganske øde mellom Gyldenløve brygge og Tangenkaia, så det hadde vært kjempeflott å etterhvert utvide brygga helt bort tid for å skape enda mer båtliv i Drammen, sier Nesse.

– Vi er glad for å kunne tilby dem lokaler for styremøter i Tollboden, og vil ta med deres initiativ til maritim kultur i planene for utvikling av Tangenkaia, sier Bjørn Holm, administrerende direktør i Drammen kommune eiendomsutvikling AS.

LES OGSÅ: Kulturminner på Tangenkaia