Stine Wærn og Tinka Town i Ravn Studio

Ravn Studio flyttet inn på Tollboden

– Her gleder vi oss til å lage nye, morsomme spill sier Stine Wærn og Tinka Town i Ravn Studio. I romjula flyttet de inn i kontorlokaler på ærverdige Tollboden.

Spilleventyret til Ravn Studio startet allerede i 2002, i en spillbransje som ennå var ung. På mange måter har de gjort bransjen til det den er i dag. De har kjempet for å bli tatt mer seriøst, de har drevet lobbyvirksomhet hos politikerne for å få på plass støtteordninger til finansiering, og etablert seg som en stor aktør i bransjen.

– Det startet med et Flåklypa-spill til PC for 20 år siden. Vi har hele tiden hatt en god kontakt og samarbeid med Caprino-familien, så det største prosjektet vi holder på med nå, er en remake av Flåklypa-spillet i 3D til Nintendo Switch og PC, sier daglig leder Stine Wærn.

Selv om Flåklypa er en storsatsning, er det langt fra den eneste kjente merkevaren det har kommet spill ut av for Ravn Studio. Hvis du eller barna dine har spilt spill som Sabeltann, Vennebyen, Jul i Blåfjell eller Pippi, er sjansen stor for at det er Ravn Studio som har sin signatur på det.

– Vi startet på PC og konsoll, og har også laget spill til smartelefon og nettbrett, men vi har bestemt oss for å gå tilbake til å bare gjøre PC og konsoll igjen fra nå, sier Tinka.

Spillutvikling hos Ravn Studio

Likte Tollboden umiddelbart

I mange år hadde de kontor på Union, og trivdes veldig godt der. Så måtte de flytte fordi en annen leietaker skulle ha større plass, og da etablerte de et midlertidig kontor ved Aass Bryggeri. Tilfeldighetene skulle ha det til at de møtte administrerende direktør hos Drammen kommune eiendomsutvikling, Bjørn Holm, på et arrangement i Drammen i fjor høst. Han fortalte at Tollboden nå var ferdig pusset opp og klar for å ta imot nye leietakere.

– Vi ble umiddelbart interessert, og tok med teamet hit for å se. Vi likte det så godt alle sammen, og følte at her har vi lyst til å være, sier Stine og Tinka.

De nevner blant annet at Tollboden ligger sentralt til, så det er enkelt både for ansatte som bor utenfor byen å komme på jobb, og å ta imot besøk fra andre. Samtidig er det ærverdige bygget pusset opp på en slik måte at de kunne flytte rett inn. Der har de god plass til et eget møterom, slik at de kan ha Skype-samtaler med samarbeidspartnere, og to kontorer. Samtidig er det to store felles møterom alle leietakerne kan benytte seg av, og et felles kjøkken. Det er nyoppussede toaletter og dusj i kjelleren, og i kjelleren er det en ting som Ravn Studio synes er positivt.

– Når vi har utviklere som enten er ansatt eller innleid, ønsker de gjerne å jobbe i et mørkt rom uten vinduer, og det har vi i kjelleren her, sier Stine.

Kjelleren i Tollboden
Foto: Anders Kjøndal

I kjelleren står det også vekter fra den tiden bygget var Tollbod, og rundt i bygget er det flere hvelv som minner om den funksjonen det en gang hadde. Og selv om bygget er gammelt og fredet både innvendig utvendig, er det godt isolert. Blant annet ved hjelp av nye vinduer som er satt på innsiden av de gamle, slik at de flotte detaljene på vinduene fra 1877 fortsatt er godt ivaretatt.

– Det er så godt isolert at du hører ikke engang når trailere kjører rett på utsiden av vinduet, sier Stine.

I Tollboden møtes nå virkelig gammel bygg og høyteknologisk spillutvikling.

– Det er luftige og gode rom, og flott kunst på veggene. Alt det er godt for kreativiteten. Vi får ro i sjela og gleder oss til å dingle med bena på bryggekanten med en is i hånda til sommeren, sier de.

Ny bydel

Oppussingen av Tollboden er bare startskuddet for planene på Tangen. I løpet av de neste årene, planlegger Drammen kommune eiendomsutvikling en helt ny bydel, med boliger og næringsbygg.

– Om noen år kommer det til å yre av liv her! Det liker vi veldig godt, og nye boliger og næringslokaler er viktig for å få enda flere til Drammen. Da vi flyttet til Union for mange år siden, var det ingenting der, og det vokste frem som en ny bydel med masse liv. Vi er vant til at det bygges rundt oss, og det kommer til å bli kjempefint å ønske flere velkommen til Tangen etterhvert, sier de.

Utsikt mot Drammen Havn fra Tollboden