Illustrasjon av Konnerudparken

DKEU samarbeider med Profier om Konnerud sentrum

I 2021 er det planlagt byggestart for 300 boliger, og næringslokaler, på Konnerud.

Drammen kommune eiendomsutvikling AS solgte i desember 2019 50 prosent av selskapet Konnerud Utvikling AS til Profier. Sammen skal selskapene utvikle Konnerudparken – et prosjekt med 300 boliger og næringslokaler i Konnerud sentrum.

– DKEUs strategi er å samarbeide med erfarne og solide aktører for gjennomføring av boligprosjekter. Partnerskapet med Profier er helt i tråd med denne strategien, sier Bjørn Holm, administrerende direktør i DKEU.

Profier ble valgt som partner etter en omfattende søkeprosess, ledet av meglerfirmaet Hadrian Eiendom AS. Etter henvendelse til mer enn 30 selskaper ble tilbud og presentasjoner evaluert etter ulike kriterier og Profier viste seg å være den som scoret best totalt sett.

Attraktivt boligområde

DKEU eier tomta det skal bygges på, og Profier har lang erfaring med utvikling av boligprosjekter. Blant annet har de tidligere utviklet Sandstranda i Krokstadelva, 3050 Solsiden i Mjøndalen og Nøste Panorama i Lier.

– Nye Drammen kommune og Lier er satsningsområder for Profier. Prosjektet på Konnerud vil definere sentrum i et attraktivt boligområde. Vi gleder oss til å samarbeide med DKEU som har lagt ned et grundig forarbeid, sier Lasse Lundhaug, administrerende direktør i Profier.

Arbeidet med områderegulering av Konnerud Sentrum har pågått i mer enn tre år, og omfatter utviklingen av bydelssentrum med knutepunkt for Konnerud og Skoger Vest. Når områdeplanen etter planen vedtas i mars åpner den for bygging av ca. 600 nye boliger, hvor Konnerudparken utgjør ca. 300 av disse. Området det skal bygges på ligger sentralt på Konnerud, nord for Svensedammen skole ned mot Konnerudhallen. Prosjektet innebærer et torg og passasjer fra Konnerud senter og ned mot Konnerudhallen.

DKEU er aktiv eier

Arbeidsfordelingen mellom de to selskapene er slik: Profier skal med sitt erfarne team lede videre planlegging, salg og gjennomføring av prosjektet. DKEU skal være en aktiv eier med en prosjektsjef som deltar i utviklingsarbeidet og DKEU vil også ha styreleder i det felleseide selskapet Konnerud Utvikling AS.

Drammens Tidende har også skrevet om samarbeidsavtalen. Artikkelen deres kan du lese her.